A gépjárművédelemben meglévő általános fogalmak és egyéb kifejezések megkülönböztetése





1.

  Riasztók:
A riasztó egy hang és fényjelzést biztosító berendezés. Feladata, hogy hang és fényjelzéssel felhívja a külső környezet figyelmét arra, hogy az adott gépjárművet illegális cselekmény érte. A riasztók általában az álló helyzetben lévő illegális cselekményeket jelzik.
Természetesen mindannyian tudjuk, hogy mennyire is érdekel valakit az, ha megszólal egy riasztó. Semennyire.


2.

  Indítás gátló, immobiliser:
Az indítás gátlók feladata, hogy a gépjárművek álló helyzetben történő illegális elindítását megakadályozza akkor is, ha a gépjárművet akár kulcs nélkül, akár annak a gyári kulcsával próbálják ellopni. Az indítás gátlók feladata ezen kívül az is, hogy a trükkös lopással, esetleg rablással eltulajdonított, és ha van, akkor a rablás gátló funkció által megállított gépjármű motorjának az újboli elindítását megakadályozza.
Míg a riasztók a gépjárműbe történő illegális bejutást jelzik, addig az indítás gátlók a gépjármű motorjának az illegális beindítását gátolják, de inkább csak gátolnák meg.
A „PAJZS” technológia nélküli indítás gátlók hiányosságaira jó példa a napi szinten ellopott sok gépjármű.


3.

  Rejtett kapcsolók:
Gyakorlatilag ezek a gépjárművédelmi kialakítások is indítás gátlók. Azonban abban különböznek a hagyományos indítás gátlóktól, hogy a gépjármű műszerfalán elhelyezkedő egyes kezelőgombok, vagy valamely kezelőgomb megnyomásával, működésbe hozatalával indítható el a gépjármű. Hozzá nem értő, laikus személy a megfelelő művelet végrehajtása nélkül nem tudja elindítani a rejtett kapcsolóval rendelkező gépjárművet. Persze nem így a tolvajok! Ők ismerik ennek a módszernek is az ellenszerét, ami természetesen szintén abból fakad, hogy hiányosak, hozzáférhetőek a jelenlegi gépjárművédelmi rendszerek, ezért egy rejtett kapcsolóval felszerelt gépjármű illegális elindítása egy profi tolvaj részéről nem vesz igénybe több időt, mint pár perc.


4.

  Rablás gátlók:
A rablás gátlók feladata, hogy a mozgásban lévő gépjárművet illegális cselekmény bekövetkeztekor (pl. trükkös lopás, rablás) egy meghatározott időn belül megállítsa.
Fontos követelmény, hogy a rablás gátlók automatikusan lássák el a feladatukat, a gépjárművet vezető személynek ne kelljen semmilyen feladatot elvégeznie ahhoz, hogy a rablás gátló funkció működésbe lépjen. Ez persze sok estben nem így van. Jelenleg egyes rablás gátló rendszerek aktiválásához szükséges a gépkocsivezető közreműködése is.
Ez így még jobban gyengíti az amúgy is hiányosan, rosszul megtervezett rablás gátlókat, amik „PAJZS” technológia nélkül semmit sem érnek!


5.

  GPS nyomkövető berendezés:
A GPS – t is tartalmazó gépjárművédelmi rendszerekre sokan azt mondják, hogy a GPS védi meg a vele felszerelt gépjárművet. Ez természetesen nem igaz.
A GPS valójában nem más, mint egy helyzetmeghatározó berendezés. A GPS nem csak gépjárművek helyzetmeghatározására szolgál, de erre is alkalmazható.
Ebben az esetben az a feladata, hogy a gépjárművek helyzetét meghatározza, azaz biztosítsa a láthatóságot a Föld körül keringő műholdak segítségével. De a GPS – nek van egy borzasztó nagy hiányossága. Mégpedig az, hogy mesterséges, illetve természetes korlátok által befolyásolható, nullára csökkenthető a pontossága, a helyzetmeghatározó képessége. És ezt tudja mindenki, aki gépjárművédelemmel foglalkozik.
Meg azok is tudják, akik a gépkocsik ellopására szakosodtak.
Magyarán, hogy egyszerűen lehessen megérteni: a GPS nem való úgy gépjárművédelemre, ahogyan sokan azt hiszik.
Hát akkor mire való a GPS? A láthatóság biztosítására. De csak addig, amíg a láthatóságot természetes, vagy mesterséges akadályok által nem korlátozzák. Ha pedig nincs láthatóság, akkor nincs semmi esély arra, hogy az ellopott gépkocsit meg lehessen találni.


6.

  A kommunikáció:
A gépjárművédelemben a kommunikációt a GSM rendszerek által biztosítják a szolgáltatók.
Előnye: A GSM modul GPS-sel kombinálva biztosítani tudja az adott gépjármű pozícióját, amit a megfelelő mobil telefonra sms formában üzenetként utca pontossággal határoz meg.
Hátránya: A GSM szolgáltatók frekvencia tartománya egy úgynevezett „GSM STOP”-pal korlátozható. Ez azt jelenti, hogy a megfelelő frekvencia tartomány zavarása esetén a gépjárműbe beépített GSM egység nem képes az utasítások elfogadására és végre hajtására.


Összegzésként a GPS-GSM:


A GPS és a GSM önmagában nem képes egy adott gépjármű védelmét ellátni, mivel a GPS csak addig biztosítja az adott gépjármű láthatóságát, amíg azt természetes illetve mesterséges úton nem korlátozzák, nem befolyásolják. A GSM szintén csak addig képes a parancsok végrehajtására,.amíg azt akár természetes, illetve akár mesterséges úton nem korlátozzák. Ebből fakadóan úgy a GPS, illetve úgy a GSM megbízhatatlan, hatékony védelemre önmagában nem alkalmas!


Budapest III. kerület, Szentendrei út 268.      .:.      Telefon: +36 70 703 4050      .:.      e-mail: info@kalmarpajzs.hu